flickr

David Lyon, Zygmunt Bauman: Akışkan Gözetim


Uzun bir aradan sonra, hem de çok uzun süren roman derlemelerinin ardından, kuramsal bir kitap ile karşınızdayım. Aslında, eserimiz içerisinde öyle ağır bir kuram da barındırmıyor hani. Ama yine de, kuram, kuramdır derler. İletişim araştırmaları ile ilgilenenlerin yakından takip ettiği ve aslında, düzeltiyorum, günümüz iletişim çağında sosyal medya ağlarına bağlanan tüm bireylerin de önemle ilgi göstermesi gereken, oldukça can alıcı bir nokta üzerine derlenmiş, harikulade bir eserden bahsediyorum: David Lyon ve Zygmunt Bauman'dan Akışkan Gözetim! Gözetim toplumları üzerine yazılmış olan en sade ve en anlaşılır çalışmalardan birisi. 

Ayrıntı Yayınları tarafından dilimize Elçin Yılmaz'ın çevirisi ile kazandırılan eser, toplamda 154 sayfa sürüyor. İncecik bir çalışma, keşke daha da sürseydi ya... Saman kağıda basılarak, oldukça akıcı bir dil ile kaleme alınmış olan bu eser, mutlaka okunmalı. Doğrusu, kuramsal bir çalışma adı altında dilimize dolanmış olsa dahi, eserin dili o kadar güzel akıp gidiyor ki, arada kaynak yapan teknik terimlerin dahi farkına varmıyorsunuz. O derece başarılı bir kitap! Ve dahası, kitabın konusu, sosyal medya ağlarının büyük biraderlere sağladığı akışkan gözetim faaliyetleri. Yani, facebook, twitter, instagram, whatsapp'tan tutunda, mobil ağların yanı sıra web üzerinden yaptığınız tüm faaliyetleri kayıt altına alan bu kurumlara ve devletlere, sizce güvenebilir miyiz? 

Bu ve buna benzer daha bir çok can alıcı sorunun cevabını arayan kitap, Polonyalı filozof ve kuramcı Zygmunt Bauman ile gözetim toplumu üzerine çalışmaları ile dikkat çeken sosyolog David Lyon arasında geçen yazışmaları barındırıyor. Doğrusu, akademik çevrelerde tüm dikkatleri üzerine çeken bu eserin, iletişim çalışmaları ile ilgilensin ya da ilgilenmesin tüm gençlerin okuması gerektiğine inanıyorum. Sosyal ağlara bağlandığımız andan itibaren, devletler ve özel kurumlar tarafından hangi bilgilerin ne amaçla kullanıldığına dair oldukça yararlı bilgiler barındırıyor bu kitap. Okuyun, okutun; kısa sürmesinin dışında, hiç bir eksiği de yok!  

 

Share this:

YAZAR HAKKINDA

Ceyron Louis

2010-14 yılları arasında Mersin Üniversitesi Gazetecilik Bölümü'nde okudu. Bölümününden birincilik, fakültesinden ise ikincilik derecesi ile mezun oldu. Akademik çalışmalar, yazarlık, fotoğrafçılık ve grafikerliğe dair ürettiği ürünler ile eleştirel akla katkılarını sunmaya devam etmektedir.

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 yorum :

Yorum Gönder